Are Andreassen

  
Gjennom etsningens langsomme estetikk uttrykker Are Andreassen sine observasjoner fra de marginale kystområder til de urbane landskaper. Som en grafikkens Robinson Crusoe, bosatt på en øde og forblåst øy utenfor Bodø, gjør kunstneren seg betraktninger over tilværelsen. «Når formløsheta tar form og tankeløsheta får meining, da har du tenkt en tanke» er motto for Are Andreassens arbeid. «Grafikk, spesielt metalletsning, er på en måte like smalt og monumentalt som lyrikken. Etsningen er langsomhetens estetikk og den er krevende og nådeløs med sine rammer. Det kan være et kraftfullt format som forlanger tilstedeværelse under hele prosessen» forklarer Andreassen om hvorfor han jobber med grafikk. Det var på Kunstakademiet i Trondheim han spesialiserte seg i etsning, som videre utviklet seg til en besettelse på godt og vondt.

Are Andreassen er født i 1957 i Tromsø og oppvokst i Harstad. Han er bosatt i Bodø, men drevet av kjærligheten og drømmen om et atelier ved havet, bygget han sitt eget grafikkverksted på Fleinvær. Han har sin utdannelse fra Faculty of Art and Design i Cardiff og Kunstakademiet i Trondheim (under Ove Stokstad). Senere var han med på å opprette Lademoen kunstnerverksteder med ansvar for grafikkavdelingen. Andreassen har hatt en rekke utstillinger i inn – og utland de siste årene. Han er innkjøpt av bl.a. Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Nord-Norsk Kunstmuseum.

Utdannelse
1983-1987 Kunstakademiet i Trondheim
1980 Faculty of Art and Design, Cardiff
Medlemskap: NBK – NNBK – NG

Utstillinger
Separatutstilling
2013 Saltdal Konstförening, Rognan
2013 Bodø Konstförening, Bodø
2009 Perifere observasjoner III,Kuala Lumpur Performing Art Center, Malaysia
2008 Rød horisont, Haugesund billedgalleri.
2008 Rød horisont/Dialog Alta, Alta kunstforening.
2008 Rød horisont /Honningsvåg lino, Nordkappmuseet.
2007 Status 2007 – Perifere observasjoner, Galleri Bodøgaard, Bodø
2006 Trondheims Konstförening, Trondheim
2006 Perifere observationer, Norske Grafikere, Oslo.
2004 Harstad kunstforening, Galleri Nord-Norge.
2002 Festivalkunstnar, Telemarksfestivalen, Telemark
2001 Bodø Konstförening, Galleri Embla, Tromsø, Stokmarknes Konstförening, Vårsøghelga, Surnadal Kunstforening.
1999 Galleri Nord-Norge, Harstad kunstforening
1998 Hamsun-dagene, Hamarøy, Hamsun-dagene, Hamarøy.
1996 Norske Grafikere
1992 Vandreutstilling, SKINN
1991 Kunstnerforbundet, Oslo
1990, 87 Steinkjer Kunstforening
1990 Galleri Ismene, Trondheim
   

Historien bak trykkene

Disse trykkene blei laget vinteren/våren 2018 til Querinifestivalen på Røst, siste bebodde øy
ytterst i arkipelet Lofoten.

Forarbeidene til trykkene blei gjort på Røst i februar 2018 på fiskebruket Glea N-556.
Jeg blei invitert til Røst av Querinioperaens mor Hildegunn Pettersen, som ønsket seg et prosjekt/
utstilling i forbindelse med Querinidagene i aug 2018.

Pietro Querini var en Veneziansk handelsmann, som i 1432 havarerte med sitt handelsskip utenfor
England under en fryktelig storm, høsten 1431.
Han og endel av mannskapet overlevde i en av livbåtene, og strandet tilslutt på en av de
ubebodde øyene utenfor Røst-landet.

Pietro Querini kommuniserte med lokalbefolkningen gjennom øyas prest, som behersket Latin.
Derfor latinske tittler på noen av trykkene.

Sjablong tekstene på trykkene:
Skriften N-556 er registreringsnummeret til fiskebruket Glea på Røst.
Videre er tekstene/sjablongene, feks «Italia Grande» typebetegnelsen på tørrfisk- kvaliteteter
beregnet på det Italienske markedet.
Det finnes ca 16-17 forskjellige tørrfiskvaliteter av prima kvalitet, noen av disse er påført
tresnittene.

Disse sjablongene blei brukt til å merke de forskjellige tørrfeskbuntene/sekkene før utskipning til
det italienske markedet.

De sjablongene jeg har benyttet er laget av en såkalt Diagraph, som stamper ut bokstavene.
Fant et rustent velbrukt eksemplar på fiskebruket N-556 Glea.
AreA